mimecast voor office 365.PNG

De trend van het overstappen van Exchange binnen het eigen bedrijf naar Exchange Online en Office 365 neemt nog steeds toe. Steeds meer organisaties, groot en klein, wagen de overstap. Office 365 wordt Microsoft's snelstgroeiende product ooit genoemd. Gezien het succesvolle verleden van de technologiereus is dat statement zeer veelzeggend. Een blik op het aantal overstappers onderbouwt deze bewering. Elke maand stappen meer dan 50.000 bedrijven over op Office 365 en profiteren ze van de gedeelde infrastructuur en technologiediensten waaruit de cloud-collaborationdienst bestaat. Hoewel Office 365 een breed scala aan mogelijkheden biedt, is e-mail de belangrijkste reden voor bedrijven om de overstap naar Office 365 te maken.

Besparen in de cloud

Voor veel bedrijven is het besluit om over te stappen naar Office 365 grotendeels financieel gemotiveerd. Met clouddiensten, waaronder Office 365, kunnen bedrijven en organisaties de service-infrastructuur inzetten in plaats van te investeren in dure, specialistische infrastructuur en personeel. Daarnaast zijn de cloudserviceaanbieders verantwoordelijk voor de technische expertise die nodig is om het platform beschikbaar en draaiende te houden. Dit is een groot voordeel, want zo kunnen organisaties hun tijd en geld besteden aan projecten die hun een uniek concurrentievoordeel opleveren. Veel bedrijven gaan er echter ten onrechte van uit dat IT nu geen verantwoordelijkheid meer heeft bij het beperken van risico's en het strategisch reageren op gebeurtenissen als veiligheidsrisico's, gegevensverlies en service-downtime. Laten we enkele misvattingen eens wat nader bekijken.

Meest voorkomende misvattingen bij de overstap naar Office 365

E-mailbedreigingen zoals whaling, spear phising en ransomware vormen geen gevaar meer

E-mail blijft de grootste bedreiging voor bedrijven. Meer dan 90% van de datalekken begint met een e-mail. Dit onderstreept de noodzaak voor bedrijven om te investeren in beveiligingsmaatregelen. Voor een goede, krachtige e-mailbeveiliging is een grondige verdediging nodig: een combinatie van meerdere oplossingen voor de bestebescherming tegen de constant veranderende bedreigingen die inspelen op de neiging van mensen om e-mail te veel te vertrouwen.

Best practices in de cloud verschillen van die on-premise

Al vele jaren investeren bedrijven en organisaties in hard- en software om de risico's te beheersen die het e-mailverkeer bedreigen of misbruiken. Met de opkomst van e-mail als belangrijkste vorm van bedrijfscommunicatie hielp het om de e-mailomgeving te omgeven met extra mogelijkheden om het risico tot een beheersbaar niveau te verlagen. Voorbeelden zijn redundante systemen, hoge beschikbaarheid, meerdere beveiligingslagen en de mogelijkheid tot versleuteling. Het e-mailrisico verandert niet, of u nu vanuit de cloud of lokaal werkt. Alle organisaties moeten extra risicomanagementdiensten rond Office 365 evalueren en plannen.

Er is geen behoefte aan een archief of back-up

Ongeacht of de e-mailomgeving zich nu in de cloud of binnen het bedrijf zelf bevindt, blijven de risico's van menselijke fouten, technische storingen en kwade bedoelingen bestaan. Bij elk bedrijf werken medewerkers en beheerders die fouten kunnen maken. Dat geldt eveneens voor de Office 365-technici die verantwoordelijk zijn voor het zo soepel mogelijk laten draaien van de dienst. De Office 365-cloud is gecreëerd met gebruikmaking van echte datacentra, bemand door echte mensen. Terwijl fouten tot het minimum kunnen worden beperkt, kan er met technologie altijd iets fout gaan (en dat gebeurt meestal ook). Het is belangrijk dat Office 365-gegevens tot een bepaald goed moment hersteld kunnen worden voor het geval dat iets per ongeluk wordt verwijderd of misschien verloren is gegaan. Het is belangrijk om te beseffen dat Service Level Agreements (SLA’s) gelden voor de beschikbaarheid van de dienst, niet voor gegevensherstel of resilience.

Clouduitval heeft geen invloed op het bedrijf

Elk systeem kent downtime. Met name een gedeeld cloudplatform dat meerdere softwaretoepassingen aanbiedt en aan de behoeften van meer dan 70 miljoen commerciële gebruikers moet voldoen. Meerdere onderdelen van de infrastructuur moeten nauw met elkaar samenwerken om gebruikers te authenticeren, het veiligheidsbeleid toe te passen, toegang te verlenen tot archieven en beheerders in staat te stellen om de service te beheren. Als een onderdeel daarvan offline is, kan de werknemersproductiviteit stokken. Clouduitval brengt IT-beheerders in een lastig parket. Bij on-premise omgevingen kunnen beheerders doen wat noodzakelijk is om de omgeving te herstellen en gebruikers weer online te krijgen. In de cloud krijgen gefrustreerde medewerkers van de serviceprovider te horen dat zij moeten wachten op een update. Zonder een goede planning hebben beheerders maar weinig opties voor het herstellen van de service of het bieden van een kortetermijnoplossing.

mimecast.png

Mimecast voor Office 365

Mimecast is een centraal beheerde cloudoplossing, de perfecte aanvulling op Office 365. Mimecast is voor 100% vormgegeven en ontwikkeld voor de cloud en helpt duizenden organisaties bij het beheersen van de risico's die aan e-mailen kleven. Mimecast biedt:

  • Een extra beveiligingslaag voor Office 365 tegen zich steeds verder ontwikkelende en veranderende bedreigingen
  • Whaling, bescherming van URL's en bijlagen voor medewerkers en het bedrijf.
  •  Een onafhankelijk, ongelimiteerd archief biedt een echt archief met toegang voor alle medewerkers en beheerders die behoefte hebben aan krachtige e-discovery.
  • Continuïteit in het versturen en ontvangen van e-mails, zelfs als Office 365 getroffen is door een storing.
  •  Mimecast is ontwikkeld en gebouwd voor de cloud met alle mogelijkheden voor e-mailrisicomanagement die toegankelijk zijn via één beheerconsole.

Mime|OS

Mimecast heeft Mime|OS ontwikkeld, een bedrijfseigen besturingssysteem voor clouddiensten. Mime|OS biedt veilige multi-tenancy en voordelen op het gebied van kostenbeheersing en betere prestaties door gebruik te maken van hardware en resourcesharing die specifiek bedoeld is voor het veilig beheren van e-mail en gegevens. Hierdoor kunnen wij als Mimecast efficiënt en veilig diensten leveren aan ons klantenbestand, waardoor de invloed van vrije of overbodige/ overvloedige verwerkings- en opslagcapaciteit tot het minimum wordt beperkt en de kosten voor onze dienstverlening worden verlaagd.

Mime|OS maakt gebruik van een broncode om de hardware te beheren en voor de opslag, indexering, verwerking, diensten-, beheerders- en gebruikersinterfacelagen van de cloudomgeving. Het besturingssysteem is speciaal ontwikkeld om onze opslag, verwerking en diensten zo aan te passen dat deze voldoen aan de e-mail- en gegevenseisen van MKB en grote bedrijven, terwijl de kosten- en prestatievoordelen van de cloud-native omgeving behouden blijven.

Als basis biedt Mime|OS nauw geïntegreerde oplossingen en één beheerconsole om alle diensten te beheren. De centrale webconsole biedt beleidsbeheer, dashboards, uitgebreide rapportagemogelijkheden en workflow voor het afhandelen van verdachte en schadelijke e-mails.

Heeft u vragen over bovenstaande of wilt u meer informatie klik dan HIER